Jungle deramakot - Reisverslag uit Telupid, Maleisië van Bianca - WaarBenJij.nu Jungle deramakot - Reisverslag uit Telupid, Maleisië van Bianca - WaarBenJij.nu

Jungle deramakot

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

30 April 2024 | Maleisië, Telupid

Ik heb weer telefoonbereik. We waren zo afgelegen dat er alleen met een satelliettelefoon gebeld kon worden.

Dat waren 2 heerlijke dagen! Maar eerst even terug. Zaterdag ging ik met de bus in de vroege ochtend. Eerst snel wat ontbijt halen en dan hop de bus zoeken in het overvolle busstation. Vanalles gaat mee op de bus: nieuwe wc pot, tegels, dierenvoer, je kunt het zo gek niet bedenken.

op de route zie ik mooie uitzichten zoals mount kinabalu. Die 4059 meter hoog is. Als je deze wilt beklimmen doe je daar 2 dagen over! Het is ongeveer net zo hoog als heen en weer naar de gymzaal lopen. Hoog he!

Na een lange busrit van 5 uur was ik in telupid. Hier moest ik wachten op de 4x4 jeep om naar deramakot te kunnen. Even lunchen en over het lokale marktje lopen.

Ook hier hebben ze de bananen en ik haal er snel! Die zijn zo lekker!!

De jeep rit duurt 3,5 uur. We gaan eerst door vele palmolie plantages. De palmplantages zijn niet goed voor de natuur en het leefgebied van vele wilde dieren. Het gebied waarnaar we onderweg zijn is beschermd gebied voor die vele dieren. De meeste palmolie die in producten worden gebruikt komen uit Maleisië en Indonesië. Het leefgebied van de wilde dieren wordt kleiner waardoor ze bedreigd worden. De orang-oetan [e-1f9a7] is er 1 van. Ook de clouded leopard. [e-1f406] beide in dit leefgebied te vinden.

na aankomst in het reservaat staat na het avondeten direct de eerste safari gepland. Op zoek naar nachtdieren!

we zien de slow Lori, verschillende civet, vliegende eekhoorn, slapende vogeltjes, hertjes en kikkers.

En wat zijn er veel sterren te zien!! Wauw!!! [e-1f929]

Snel naar bed, want morgenochtend om 6 uur word ik weer in de jeep verwacht!

De volgende ochtend vroeg rijden we het regenwoud in. Nu op zoek naar primaten. En vooral de orang-oetan [e-1f9a7]. En we hebben geluk!! Na 6km rijden zien we een zwanger vrouwtje vlak boven ons hoofd. Wat gaaf!! We zien nog zoveel andere dieren en genieten volop van de rit.

Na de ochtendsafari en het ontbijt klimmen en klauteren we een 2 uur door de jungle. We zien vele vogels en insecten, [e-1f41c] maar helaas geen apen. Wel is het ontzettend warm! [e-1f975]

de middag en avondsafari wordt gecombineerd zodat we dieper de jungle in kunnen. En het zou geen regenwoud heten als het niet regelmatig zou…… inderdaad regenen! [e-1f327]️

Sommige stukken van de rit waren we droog, maar het grootste deel regende het heel hard. Ik was van top tot teen doorweekt. Zelfs de regenjas hield het water niet buiten.

Maar we zagen weer een orang-oetan [e-1f9a7], deze keer een vrouwtje met een klein kindje. Toen de schemer viel kwamen de nachtdieren weer tevoorschijn. We zagen een leopard cat, heel veel verschillende civet katten. Waaronder de soort waarvan de uitgepoepte koffiebonen gebruikt worden voor koffie…

Door de regen die gevallen was zagen we veel andere dieren dan gisteren. Wat was dat tof!!


  • 30 April 2024 - 13:35

    Emma Den Ouden:

    Hoi juf,

    Met Koningsdag ben ik naar de vrijmarkt geweest en voor het eerst een tompouce gegeten. Dat was erg lekker. Met opa en oma ben ik onder de grond gaan kijken naar de vestingswerken. Dit vond ik spannend maar ook heel leuk!

    Verder is mijn vakantie heel leuk! Gisteren zijn we naar zee geweest, maar hier vond ik het wel koud! Ik heb van mijn zakgeld een bitzee gekocht. Dat is een digitaal huisdier.

    Mama heeft wel even geholpen met typen want ik wilde je heel veel vertellen.

    Hopelijk kunnen we nog veel van jouw mooie avonturen lezen!

    [e-1f4b0][e-1f606][e-1f497][e-1f648][e-1f60e][e-1f4b0][e-1f914][e-1f4b0][e-1f4b0][e-1f4b0][e-1f4b0][e-1f485][e-1f485][e-1f485][e-1f648][e-1f485][e-1f485][e-1f485][e-1f44f][e-1f918][e-1f9a7][e-1f994]


  • 30 April 2024 - 13:49

    Juf Bianca:

    Wat tof om te horen Emma! Klinkt als een supervakantie!!! Als het goed is is het nu eindelijk beter weer in Nederland. Lekker van genieten dus!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bianca

Juf in groep 2/3. Mijn reisblog speciaal voor de klas :)

Actief sinds 19 April 2024
Verslag gelezen: 43
Totaal aantal bezoekers 562

Voorgaande reizen:

21 April 2024 - 12 Mei 2024

Borneo, Singapore en india

22 April 2023 - 07 Mei 2023

panama

Landen bezocht: