Sukau kinabantangan rivier - Reisverslag uit Sukau, Maleisië van Bianca - WaarBenJij.nu Sukau kinabantangan rivier - Reisverslag uit Sukau, Maleisië van Bianca - WaarBenJij.nu

Sukau kinabantangan rivier

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

02 Mei 2024 | Maleisië, Sukau

Wauw! Wat waren dat gave indrukwekkende dagen! Ik verbleef bij mensen thuis, dat heet een homestay. Hier deel je dan het huis met het gezin van dat huis. In dit huis waren er ook kinderen in verschillende leeftijden.

In totaal ben ik 5 keer met de boot op pad geweest om wilde dieren te spotten. De eerste tocht was om de neusapen te vinden. Weet je nog? Die apen met die hele gekke neus? Dat lukte supersnel! Na een klein stukje varen zaten er superveel in een boom! Zoals ik jullie al verteld had komen deze apen alleen op Borneo voor. In het echt zijn ze nog bijzonderder dan op de foto. Op de filmpjes die ik heb hoor je ze ook hele bijzondere geluiden maken. Het mannetje is de enige met zo’n lange neus. De vrouwtjes hebben een soort van wipneus. De apen slapen met de hele familie in dezelfde boom. 1 mannetje met zijn vrouwtjes en de kinderen.

Waar we ook keken langs de rivier, overal waren apen of andere dieren te zien. Zo zagen we verschillende soorten makaken: met lange staart en met een soort varkensstaartje. Ook zagen we de silverleaf monkey, deze komt alleen Indonesië en Maleisië voor.

Bij de tweede tour was het donker en zagen we hele andere dieren. Zo veel slapende vogeltjes zoals de ijsvogel (kingfisher), krokodillen, slangen, civetkatten en maki’s. Wat was dat spannend met alleen een zaklamp ter verlichting in het donker over het water te gaan!

De tweede dag was het heel vroeg opstaan. Om 6uur vaarden we alweer met het bootje over het water. Er hing een mysterieuze mist op het water. Wat was dat bijzonder. In de ochtend verplaatsen de apen zich van de bomen langs de rand van de rivier weer verder het woud in om op zoek te gaan naar eten. Over het water zijn hier en daar extra lianen gespannen om de apen te helpen over te steken.

Het was 1 groot dierenparadijs. Waar je ook keek was wel iets te zien.

In de middag gingen we opnieuw op pad, deze keer om olifanten te spotten. Weer met het bootje erop uit en op zoek naar deze keer grijze grote beesten. We varen langs het lange gras en ineens zien we een grote plek waar het gras plat ligt. Dit zijn de plekken waar de olifanten het water in zijn gegaan de dag ervoor. Onze gids gaat het land even op en kijkt waar de sporen heen gaan. We springen terug de boot in en varen verder….

Inmiddels is het keihard aan het regenen en moeten we regelmatig water uit de boot hozen. Het nadeel is dat de olifanten hierdoor verder de jungle in kunnen trekken ipv te komen zwemmen. Hopelijk heb ik geluk.

Het gaat steeds minder hard regenen en uiteindelijk stopt het. En nu maar hopen!

……….

Ineens horen we geluid! De olifant!!! En nu nog zien.. we varen allerlei kreekjes in, heen en weer, nog een keer terug…. Motor uit en wachten…. De gids gaat op blote voeten de jungle in om te kijken voor sporen… hij komt terug en seint dat ik naar links moet kijken ….

En dan ineens!!! Ja! Daar zijn ze! Wauw! Een hele groep. Ik stap uit de boot en loop op de slippers een stuk de jungle in. (Ja ik weet dat ik had gezegd dat dat heel dom is vanwege alle dieren die er zitten die voetjes heerlijk vinden om in te bijten… maar daar dacht ik even niet over na [e-1f648]) Ze stopten in een waterpool en wasten zich met water wat ze met de slurf opzogen. Er is een kleine olifant bij! Wat is dit genieten.

Toen ze voorbij waren sprongen we snel in de boot. Even checken op bloedzuigers en snel verder langs het water. En daar zijn ze weer! We horen ze. De boot wordt weer stilgelegd en na enkele minuten wachten komen ze voorbij marcheren. ik moet aan de film jungle book denken en het liedje van de olifanten. Zoek maar eens op! Hier leek het echt op. Ik hoop dat mijn filmpje door komt, maar vanwege geen best ontvangst gaat dit niet best tot nu toe.

Wat was dit een heerlijke dag. Ik ga vroeg naar bed na het avondeten en pak nog even snel mijn tas in. Morgen weer door naar een andere plek, maar eerst vroeg in de ochtend nog 1 rondje in de boot!


  • 03 Mei 2024 - 09:46

    Pip:

    Wauw, je hebt Johan van Freek Vonk in het wild gezien [e-1f98e]. Prachtige reis. Geniet er van [e-1f603]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bianca

Juf in groep 2/3. Mijn reisblog speciaal voor de klas :)

Actief sinds 19 April 2024
Verslag gelezen: 33
Totaal aantal bezoekers 517

Voorgaande reizen:

21 April 2024 - 12 Mei 2024

Borneo, Singapore en india

22 April 2023 - 07 Mei 2023

panama

Landen bezocht: