Mantanani - Reisverslag uit Mantanani Islands, Maleisië van Bianca - WaarBenJij.nu Mantanani - Reisverslag uit Mantanani Islands, Maleisië van Bianca - WaarBenJij.nu

Mantanani

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

26 April 2024 | Maleisië, Mantanani Islands

Gisteren ben ik na een lange ochtend aangekomen in Mantanani besar (het grote eiland).het was een hele tocht om hier te komen. Na een vroeg ontbijt [e-1f373] moest ik op een klein visser bootje naar de haven, hierna een rit in de taxi van een uurtje naar een andere haven. Het was een hobbelige maar ook mooie rit. Mooi op tijd was ik bij de haven. Ik was de eerste, dus moest even wachten.

Na 45 minuten werden mensen op de boot gelaten. Helaas kregen we te horen dat ze toch voor ons geen plek meer hadden op deze boot. Gelukkig regelden ze wat anders en werden we naar een andere pier gebracht. Na hier nog een uurtje gewacht te hebben mochten we gelukkig wel op deze boot.

Op naar Mantanani besar!

Na een snelle rit met de boot (een ruim half uurtje) was daar het prachtige eiland met witte stranden! [e-1f3dd]️ wauw!! [e-1f929]

Het eerste wat je natuurlijk doet als je op zo’n mooi eiland komt is … een verse kokosnoot drinken!! [e-1f965] Wat was dat lekker! En speciaal voor emma een foto met ook mijn hoofd erop [e-1f609] terwijl ik hiervan aan het genieten ben.

(Ik ga mijn best doen hiervoor, want jullie weten dat ik liever foto’s maak dan erop sta [e-1f648])

Na weer een kort stukje varen kwamen we aan bij onze lodge. Wat was het heerlijk om het eiland te zien vanaf het water.

De lodge waar wij verblijven is zelfvoorzienend. Dit betekent dat zij hun eigen drinkwater maken en zelf hun eigen stoom opwekken. Dit doen zij door zonnepanelen op het dak. Ook zorgen zij zelf voor de verwerking van hun afval. Alles wat hergebruikt kan worden zullen ze dat ook zeker bij doen. Ook kweken zij hun eigen groenten en vissen (tilapia) om te eten.

Even wat uitleg over Mantanani…

Mantanani heeft 3 eilanden, waarvan er 1bewoond is Mantanani besar. De andere eilanden heten Mantanani kecil en Mantanani Lingisan. De lokale bevolking hier heet Bajau Ubian. Op het eiland wonen ongeveer 1000 inwoners. De bajau zijn van oorsprong zeenomaden. Zij leefden lang van visserij. Dit heeft ervoor gezorgd dat de zee rondom deze eilanden uiteindelijk overbevist is geraakt.

(lees deel 2 voor vervolg)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bianca

Juf in groep 2/3. Mijn reisblog speciaal voor de klas :)

Actief sinds 19 April 2024
Verslag gelezen: 31
Totaal aantal bezoekers 426

Voorgaande reizen:

21 April 2024 - 12 Mei 2024

Borneo, Singapore en india

22 April 2023 - 07 Mei 2023

panama

Landen bezocht: